Keď hovorím o tom, ako predať firmu, mám na mysli prevod majetkovej účasti v spoločnosti zo súčasných vlastníkov na nového majiteľa (-ov). Tým “predávaným” nemusí byť nutne iba 100%-tná účasť na spoločnosti v podobe prevodu obchodného podielu či všetkých akcií spoločnosti na kupujúceho.
Spôsobov, akým sa môže predať spoločnosť je viacero. Otázkou však na úplnom začiatku celého akvizičného procesu (predajného procesu) nie je ako predať firmu, ale prečo ju predať, čo by malo predaju predchádzať a ako docielime, že ten predaj naozaj bude “brutálny” a vy spokojný.
Začnime teda tým prvým – aké sú dôvody predaja spoločnosti.
Najčastejšími dôvodmi predaja spoločnosti sú:
- generačná výmena (výmena súčasnej generácie riadiacej spoločnosť za nástupcov z rodiny) alebo odchod z firmy do “dôchodku” a jej prevod na vopred vybraný management
- akékoľvek osobné dôvody majiteľa (pozitívne aj negatívne, často zahŕňajúce aj zmenu životnej situácie v dôsledku vyhorenia, rozvodu. Alebo naopak, prípady, kedy má predávajúci lepší business, a tento súčasný ho už nenapĺňa a nevie/nechce ho viac posúvať vpred)
- likvidita spoločnosti – spoločnosť je na vrchole slávy alebo k nemu smeruje, prípadne spoločnosť nemá kam rásť a je potrebné ju reorganizovať (rozumej: odovzdať do iných rúk, ktoré ju budú lepšie spravovať a viesť vpred)
- túžba stať sa súčasťou väčšej národnej alebo medzinárodnej skupiny
- potreba dať priestor aj iným spolupracovníkom s ich samostatnou spoločnosťou (spin-of)
Váš osobný dôvod je dôležitý, pretože ukazuje aj reálnosť vášho rozhodnutia firmu predať a nechať ju ísť vlastným životom. Zámerne na tomto mieste neuvádzam prípady vstupu investora ako dôvod predaja spoločnosti alebo jej časti, k tejto téme pozrite článok Ako na vstup investora do spoločnosti a jej expanziu.
Dôvod predaja je vždy doplnený o cieľ predaja a o Vaše skutočné rozhodnutie predať (Vaše vnútorné rozhodnutie predať firmu nesmie byť iba domnelé, musíte byť rozhodnutý nechať ju ísť do cudzích rúk).
Medzi ciele majiteľov spoločnosti pri predaji spravidla patrí:
- čo z toho budem mať, keď ako majiteľ predávam svoju spoločnosť alebo majetkovú účasť v nej (už vás počujem, peniaze predsa) a zároveň / alebo
- plynulo presunúť svoj business do nových rúk (či už v rámci rodiny alebo novému majiteľovi – a opäť zdôrazňujem, musíte byť pripravený nechať “vaše dieťa ísť do sveta žiť si vlastnými životom”)
- rast firmy, ktorý by inak nemohol nastať (z finančných, kapacitných, iných dôvodov), rast tej časti firmy, ktorá v dôsledku samostatného vyčlenenia má lepšie podmienky vlastného rozvoja – najmä pri tzv. spin-of-och).
A keď teda poznám svoj dôvod, svoj cieľ a som rozhodnutý do toho ísť, už môžem?
Príprava spoločnosti na predaj
Na to Vám odpoviem príbehom:
“Chcem brutálne dobre predať firmu.” Takto ma privítal klient na našom prvom stretku. A ja úsmev a vravím mu: dobre, a spoločnosť máme na to pripravenú?
Čo tým myslíte? Spýtal sa ma. Rozhodnutý som, tak ideme na to, spoločnosť je v dobrých číslach, a už aj viem komu.
A tak som spustila:
- Vlastníte ju ako fyzická osoba, daňové a odvodové zaťaženie je takmer 40% kúpnej ceny
- Máte poriadok v tom, čo je hlavný asset Vašej firmy, a prečo by ju niekto mal chcieť kúpiť? (Jeden z kľúčových – technológiu vlastnil ako fyzická osoba… of course)
- Valuácia spoločnosti nerovná sa kúpna cena. Odkiaľ ste prišli na výšku kúpnej ceny a jej reálnosť?
- Kľúčové zákaznícke zmluvy nemajú náhodou change of control klauzulku? A čo úverové zaťaženie a prípady zosplatnenia, ako sme na tom, ak sa zmení štruktúra?
- Ďalšie, ale to sem radšej nenapíšem, ale rada s Vami skonzultujem (dohodnite si konzultáciu)
A tak sa začalo premýšľať.
Upratovať.
Pripravovať spoločnosť na predaj.
Ak chcete totiž spoločnosť dobre predať, nestačí len vidieť sumu na konci tunela (pri uzatvorení transakcie).
Ak sa k dobrej sume chceme aj prepracovať, s minimalizovaním rozsahu zodpovednosti v podobe vyhlásení a záruk za stav “prevádzaného” alebo sľubov odškodnenia, či iných sankčných mechanizmov tiahnucich sa celou transakčnou právnou dokumentáciou (ergo tými papiermi, ktoré podpisujete aby sa celý prevod udial), zákonite musíte spraviť najskôr krok A. na predaj pripraviť seba a svoju firmu a krok B. následne sa do toho pustiť (vstúpiť do rokovaní, prechádzať štádiami akvizičného procesu predaja spoločnosti)
Veľa na pohľad komplikovaných vecí sa dá vyriešiť ešte pred tým, ako vôbec pustíte kupujúceho do Vašich dokumentov v rámci due diligence (právnej previerky). Treba sa na to však pripraviť.
Ako pripraviť spoločnosť na predaj
… a prakticky nielen spoločnosť ale aj jej majiteľov. Ako pri všetkom predávanom platí – musíte vedieť čo predávate, musíte vedieť čo kupujete. Ak ste obozretný, viete, že zistiť skutočný stav Vašej spoločnosti, skutočnú hodnotu a potenciál hlavného asset-u (cieľa = dôvodu), pre ktorý by vašu spoločnosť kupujúci kúpil, je nevyhnutné.
Pozícia predávajúceho a pozícia kupujúceho je jasná:
Pri každej transakcii sa snaží predávajúci predať za čo najvyššiu cenu, s čo najmenšími zodpovednostnými mechanizmami, najmä týkajúcimi sa stavu toho, čo sa prevádza a sankčnými mechanizmami.
Ideálne pre predávajúceho je kúpna cena ihneď, prípadne istá forma earn-outu (ku mechanizmom výplaty kúpnej ceny pozri článok Hodnota spoločnosti, kúpna cena a metódy jej vyplatenia pri predaji spoločnosti).
Kupujúci naopak, celkom logicky, tlačí kúpnu cenu dole (a to aj na podklade zistení kupujúceho v rámci právnej previerky) a snaží sa o čo najširší katalóg vyhlásení a záruk predávajúceho, sankčných a zodpovednostných mechanizmov, sľubov odškodnení a vyplatenie kúpnej ceny ideálne viazať, prípadne tranžovať na dlhšie obdobia po uzatvorení transakcie.
Keď v pozícii predávajúceho chcem, aby kupujúci mal čo najmenšiu možnosť pri rokovaní znižovať kúpnu cenu a zvyšovať rozsah mojej (predávajúceho) zodpovednosti, musím logicky vedieť v akom stave právne, daňovo, účtovne – ergo fakticky, sa moja spoločnosť nachádza.
Čo vytvára cash flow?
Drvivá väčšina predajov spoločností sa nerealizuje pre pekné základné imanie (vtip).
Spravidla je skutočným cieľom majetok danej spoločnosti – budova, business centrum, IT technológia (softvér), office centrum, appka, patentovaný výrobok – proste niečo, čo generuje výnosy v danej spoločnosti. Cieľom môže byť pokojne aj nadobudnutie kľúčových zákazníkov alebo zamestnaneckého kmeňa.
Cieľ (target) sa potom prevádza na základe ďalších faktorov – je spoločnosť ako taká problematická? Je vhodnejšia forma prevodu podielov alebo majetku, či premena spoločnosti, prevod podniku, iná kombinácia reorganizácie štruktúry danej firmy.
Hodnotenie rizík a potenciálnych nákladov, ktoré môžu vzniknúť v prípade problémov, ale aj nákladov, ktoré sú dané v rámci firmy a nadštandardné (napr. zlaté padáky managementu, väčšie dĺžky výpovedných dôb) sú faktory, ktoré kupujúci prirodzene zvažuje. Takže ide o výnos ale aj o to, čo z neho ukrajuje.
Koho majetkom je cieľový asset?
Oddelenie majetku, ktorý chcete v rámci predaja previesť na kupujúceho spolu s firmou a majetku, ktorý mu má ostať Vám – pri majetku, ktorý chcete previesť si treba byť istý v otázke, či je daný majetok naozaj majetkom spoločnosti, alebo som ho vyvinul ešte v začiatkoch existencie našej firmy a reálne ho vlastním ako fyzická osoba, prípadne niekto celkom iný v dôsledku nedostatočnej úpravy autorských práv.
Sú všetky práva duševného vlastníctva, technológie, softvéry, app-ky, e-shop, domény, ochranné označenia, úžitkové vzory, patenty (a i.) naozaj v majetku tam, kde majú byť – teda na spoločnosti alebo ich vlastním ako fyzická osoba a transakcia bude zohľadňovať aj tento stav.
Pri majetku, ktorý má ostať Vám – odčlenenie je preto, že idete s jeho použitím ďalej podnikať v inej sfére a nesúvisí s prevádzanou „časťou“ alebo preto, že ho máte (nedajbože-také-nič-sa-predsa-nedeje) na súkromné účely.
Čo nechcem predať spolu so spoločnosťou?
Poznáte to: jacuzza na firme, manželkino auto či synov comp, taký náklad kdesi ale nikto nevie nájsť faktúru, onaký zlatý padák zamestnanca ABC, nehovoriac o change of control ustanoveniach v kľúčových klientskych zmluvách a pokračujúc možnosťou zosplatnenia existujúceho úverového zaťaženia danej firmy, ak banka alebo príslušný veriteľ nedá súhlas so zmenou v štruktúre podľa úverovej dokumentácie (a takto môžem pokračovať)
Ako predám cieľovú spoločnosť, cieľový majetok?
Stanovenia najvhodnejšej formy predaja cieľa transakcie – zámerne hovorím o cieli transakcie, pretože tá môže byť realizovaná ako share deal (prevod akcií/obchodných podielov), asset deal (predaj vybraného majetku, tzv. cherry – picking, prevod podniku, prevod časti podniku) ale aj formou premeny obchodnej spoločnosti, ako odštiepenie časti spoločnosti a jej zlúčenie s inou spoločnosťou.
Som predávajúci – čo ma bude tento prevod stáť?
Poviete si – to čo je za hlúposť. Veď ja peniaze získavam. Nuž staré známe istoty ani tu nezmizli – dane a odvody.
Je potrebné sa zamyslieť nad daňovým a odvodovým zaťažením kúpnej ceny pri predaji – ste predávajúci, a tak daňové a odvodové zaťaženie ide logicky za Vami – ako iste viete, daňové a odvodové zaťaženie predaja obchodného podielu je iné ako pri vybraných asset deal-och, a práve táto téma býva podstatná pri daňovo-právnom štruktúrovaní (ľudsky povedané, určení ako sa prevádzané prevedie a s akým daňovým a odvodovým zaťažením). Ideálnejšie, ako hľadať riešenia pri transakcii je myslieť na to, že spoločnosť raz predám, vopred. Rýchlo-kvasené a priehľadné riešenia nikomu neodporúčam.
Za čo zodpovedám po predaji a ako dlho?
Ako predávajúci by ste sa mali snažiť v rámci rokovaní znížiť rozsah vašej zodpovednosti (spravidla vašich vyhlásení a záruk) za stav cieľovej spoločnosti, najmä vašej zodpovednosti po realizácii predaja.
Vaším cieľom nie je predsa predať spoločnosť za X,- EUR a “ručiť” do X + 1 milión EUR. A časové hľadisko zodpovednosti – predávajúci sa snaží o jeho minimalizovanie, kupujúci samozrejme o maximalizáciu – aspoň po dobu trvania príslušných premlčacích lehôt (čo sa samozrejme počíta v rokoch).
Čo bude hľadať kupujúci v mojich “papieroch”?
Predsa všetko, čo by kupujúcemu mohlo streliť do kolena, ako aj všetko s čím vám stlačí kúpnu cenu dolu a rozsah zodpovednosti hore.
Dôležité aspekty pre budúcnosť ďalšieho chodu spoločnosti, z hľadiska businessu – príjmov, zodpovednosti za záväzky spoločnosti ale aj chodu spoločnosti – náklady na zamestnancov, spory, vlastníctvo cieľového majetku. Faktory ako napríklad: zosplatnia sa úvery spoločnosti, ak sa zmení jej vlastnícka štruktúra? Môže mi kľúčový zákazník odísť, keď sa zmení majiteľ firmy? Môžu mi vypovedať nájomcovia retailov zmluvy o nájme, ak predám business centrum tretej osobe, a ak áno, pri akej forme predaja? Koho je zdrojový kód softvéru a bude v cieľovej spoločnosti?
Bez odpovedí na tieto (a nielen tieto) otázky samotný predaj len tak ľahko nepôjde. Tak, ako Vám ani chirurg nezoperuje koleno bez röntgenovej snímky, kupujúci nebude chcieť kúpiť niečo, o stave čoho nevie nič alebo pramálo.
Či už sme na strane kupujúceho, predávajúceho alebo investora, vždy dbáme na riadne preverenie skutočného stavu spoločnosti (klient jednoducho musí vedieť čo predáva, a čo naopak určite nie, tiež čo kupuje, do čoho vstupuje, za čo pri predaji zodpovedá).
Aké sú kroky predaja spoločnosti
Keď poznáte stav spoločnosti, vyriešili sme otázku daňového a odvodového zaťaženia, máme kupujúceho, potrebujete poznať kroky, ktoré Vás čakajú. Každá transakcia je jedinečná a špecifická, od spoločnosti k spoločnosti, od druhu transakcie po druh expanzie.
Všetky majú ale +/- rovnakú štruktúru a základné racio každej transakcie ostáva rovnaké – niektorými krokmi sme Vás previedli v tomto článku vyššie:
- najskôr sme sa pozreli na TARGET – hodnotný asset, pre ktorý kupujúci chce kúpiť, a investor chce investovať (môže to byť softvér, fabrika, spoločnosť ako celok, špecifické know-how, zákaznícky kmeň či Vaši zamestnanci) – proste to, prečo transakcia reálne bude realizovaná
- následne sme sa pozreli na štruktúru – nie každý majiteľ spoločnosti pri vstupe investora alebo jej predaji chce spoločnosť ako takú odovzdať, preto do úvahy často prichádza istá forma carve-out(u), spin-ofov, iné korporátne štrukturovanie (niečo prevediete, niečo si necháte a ďalej s tým podnikáte alebo kombinácie)
- Vendor’s due diligence (previerka vlastnej spoločnosti jej majiteľmi) – úzko spätá s bodmi vyššie
- daňové štruktúrovane – ak sa jedná o kúpnu cenu za prevod majetkovej účasti, každý prevodca zvažuje svoje možnosti, a najmä ako sa dostať pri daňovom zaťažení legálne na nižšie sadzby. Je potrebné však byť legálny a použiť sedliacky rozum – nemôžete na poslednú chvíľu robiť čáry-máry, inak vás pri najlepšom dodania, preto je nastavenie štruktúry ideálne riešiť skôr, ako len pri predaji
- ak sa jedná o vstup investora – akým spôsobom (a či vôbec) ho začleniť do priamej štruktúry spoločnosti, a aké nástroje použiť na vstup investorského kapitálu do firmy (dlhopisy, konvertibilné pôžičky, posúdiť čo by sa nám tu asi tak hodilo)
Ak máme vyššie spomínané kroky za sebou, nasledujú ďalšie postupy, v ktorých nám do procesu vstupuje kupujúca strana.
Proces predaja spoločnosti
… alebo čo vás čaká v rokovaniach a počas procesu predaja spoločnosti.
Ako som spomínala, každá transakcia je unikátna, ale v zásade postupnosť krokov je štandardizovateľná. Je to jednak tým, že v SR platia právne predpisy, ktoré upravujú prevody spoločností, a tak sa niektoré kroky jednoducho nedajú preskočiť, a po druhé, vyše 25 rokov sa na SR formovalo prostredie zaoberajúce sa predajom a kúpou spoločností, vybraného asset-u, prevodmi podnikov, etc., a dovolím si tvrdiť, že drvivú väčšinu podnikateľov už neprekvapí, že pred podpisom dokumentácie sa robí previerka, alebo že pred prevodom môže predávajúci chcieť notársku úschovu, či kupujúci žiadať záruky a vyhlásenia za predmet prevodu.
Sme vo fáze, kedy máme spoločnosť pred-pripravenú na predaj a vstupujeme do rokovaní s potenciálnym kupujúcim. Čo nás spravidla čaká:
Pred-akvizičná a akvizičná fáza (predaja) spoločnosti
Rokovania, rokovania, rokovania.
O predbežných obchodných podmienkach a znení NDA (dohody o mlčanlivosti), cez spísanie Term Sheet-u (spravidla čo najnezáväznejšieho), Letter of Intent-u / Memoranda o porozumení.
Strany tak voči sebe “deklarujú” istú formu záujmu ísť do predaja – kúpy, za podmienok ďalších rokovaní, obchodných dohôd, výkonu previerok, splnenia regulačných povinností a podpisu dokumentácie v dohodnutom znení.
- Absolútne must, ktorým si predávajúci prejde zo strany kupujúceho je due diligence (previerka), tentokrát pre účely kupujúceho – ten spravidla rieši právnu previerku, ale aj daňovú, finančnú, technologickú, environmentálnu – s prihliadnutím na cieľ prevodu.
Do dokumentov kupujúceho púšťame až po podpise dohody o mlčanlivosti (NDA), a to formou fyzického data room-u (prídu k nám do spoločnosti, zavrieme ich do miestnosti a tam študujú dokumenty, ktoré si v rámci dotazníka právnej previerky vypýtali, a ktoré sme im ochotní predložiť), alebo to isté ale vo forme VDR (virtual data room).
Treba mať na pamäti, že je nutné byť obozretní v tom, aké údaje zdieľame, do čoho kupujúceho púšťame, označovať informácie ako citlivé a dôverné, resp. pojmom obchodné tajomstvo, a tiež na to kto všetko sa k dokumentom dostane. Mnohí predávajúci (oprávnene) môžu mať strach z vyzradenia know-how, podmienok kľúčových zmlúv, porušenia záväzkov ich mlčanlivosti – na to všetko sa však vedia vopred pripraviť.
Výsledkom právnej previerky býva due diligence report – správa o zisteniach právnej previerky (tá môže byť úplná, alebo orientovaná len na tzv. “red flags” – kľúčové zistenia, červené vlajky). Aj na základe daných zistení kupujúci formuje požiadavky na kúpnu cenu, jej vyplatenie, a rozsah záruk a sankcií, ako sme už spomínali. Preto ak ste spoločnosť dobre pripravili na predaj, máte lepšiu pozíciu.
- Samostatná kapitola je stanovenie výšky kúpnej ceny a modely vyplatenia kúpnej ceny. (viďte: Hodnota spoločnosti, kúpna cena a metódy jej vyplatenia pri predaji spoločnosti)
- Rámcová akvizičná zmluva, často nazývaná [:es-pé-áčka] (SPA), môže mať rôzne iné názvy, ale cieľ je rovnaký – rámcovo zakotviť práva a povinnosti strán k tomu, aby sa transakcia zrealizovala, stanoviť podmienky na pristúpenie k realizácii transakcie (odkladacie podmienky, tzv. [:cé-péčka]: conditions precedent), a podmienky po realizácii (conditions subsequent).
Spravidla sa predaj spoločnosti v rámci SPA časuje na (veľmi zjednodušene, na účely tohto článku):
- podpis (signing)
- splnenie odkladacích podmienok
- uzavretie transakcie (closing)
- post-closing matters (záležitosti po transakcii).
- Nezabudnite na povinnosti voči regulátorom – protimonopolný úrad a oznamovanie koncentrácie je kľúčové, ak sa vašej akvizície týka, a to pred jej implementáciou. Oznámenia NBS, a prípady, ak máte špecifické oprávnenia a licencie.
- Úprava vzťahov po nadobudnutí spoločnosti kupujúcim – majú predávajúci ešte po transakcii v spoločnosti pomáhať? Je potrebná akákoľvek súčinnosť po realizácii prevodu, a ak áno na ako dlhé obdobie?
Základný checklist predaja spoločnosti
Ak by som mala zhrnúť kroky vzorového predaja spoločnosti do CHECKLIST-u, vyzeral by nasledovne:
- Daňová štruktúra: skontrolovaná a nastavená (ideálne nie na poslednú chvíľu a právnym spôsobom)
- Cieľová spoločnosť pripravená na predaj: prípadné Vendor’s DD realizované, prevádzaný majetok identifikovaný, vieme valuáciu spoločnosti, v otázke výšky kúpnej ceny a jej mantinelov sme reálni
- Vlastná vôľa, že chcem naozaj predať: áno
- Kupujúceho: máme
- NDA, Term sheet (LOI, MoU) podpísané
- Due Diligence kupujúceho: za nami
- Výška kúpnej ceny a podmienky jej vyplatenia: vyrokované
- SPA a technické dokumenty pripravené, oznámenia koncentrácie nachystané, vieme či ako predávajúci po prevode budeme kupujúcim pomáhať, dohoda o nekonkurovaní si vyriešená
- Signing (podpis transakčnej dokumentácie): naplánovaný, odkladacie podmienky realizácie transakcie: známe a nastavené
- Closing: stíhame
- Post-closing agenda (ako napr. dohoda o spolupráci po exite): nachystaná
Tento článok má za cieľ previesť Vás zjednodušene ale kvalitne procesom predaja spoločnosti, a to bez ohľadu na to, či predajom budete prechádzať prvý alebo x-tý-krát. Ak ste našli informácie, ktoré Vás zaujali, sme radi. Ak sa chcete poradiť, prípade máte otázky, pokojne píšte/volajte, alebo si dohodnite konzultáciu.
JUDr. Zuzana Skýpalová, Founder & CEO SKYLEX